اخذ سند برای ملک بدون سند

ممکن است است در آشنایان کسی را بشناسید که خانه بدون سند دارد یا ملکی را قولنامه ای خریداری کرده باشد. با انجام مراحل زیر موفق به دریافت سند خواهند شد.
اخذ سند برای ملک بدون سند

اگر ملک شما سند ندارد خیلی نگران نباشید قانون به شما می‌گوید که چطور باید برای ملک خود سند تهیه کنید. شاید باید راهی یکسری هیات شوید تا آنها تکلیف سنددار شدن ملک‌تان را مشخص کنند. شما بعد از حضور در این هیات‌ها باید دلایل نداشتن سند را بیان کنید. اعضا نیز دلایل شما را بررسی می‌کنند و در صورت لزوم، تحقیقات لازم را انجام می‌دهند. در این باره یک کارشناس هم باید نظر بدهد و بعد از دریافت نظر کارشناس رای را صادر می‌کنند. البته این را نیز باید بدانید که گاهی قانون هم نمی‌تواند ملک را سند‌دار کند.   

املاکی که نمیتوان برایشان سند صادر کرد:

1. فوت مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی(عدم دسترسی به مالکان مشاعی در مواردی که مالکیت متقاضی، مشاعی و تصرفات وی در ملک، مفروض است.)

2. مفقودالاثر بودن مالک (عدم دسترسی به مالک رسمی و در صورت فوت وی عدم دسترسی به حداقل یک نفر از ورثه) 

 اطلاعاتی درباره هیات‌های رسیدگی

حل مشکل سند املاکی که شرایط قانون تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند داشته باشند از طریق هیات‌های حل اختلاف این قانون انجام خواهد شد. در این هیات‌ها یک قاضی، رئیس اداره ثبت یا قائم‌‌مقام وی و گاهی رئیس اداره راه و شهرسازی یا رئیس اداره جهاد کشاورزی یا قائم‌مقام آنان حضور دارند. این هیات یک دبیر هم دارد که باید قبل از رسیدگی هیات جریان ثبتی ملک را از اداره ثبت استعلام کند و به هیات گزارش دهد.  وقتی این هیات رای خود را صادر کرد، آن را در رسانه‌ها منتشر می‌کند، اداره ثبت اسناد محل ملک نیز موظف است این رای را در دو نوبت به فاصله 15 روز در روزنامه‌های کثیرالانتشار و محلی منتشر کند. البته این موضوع در روستاها هم انجام شده و علاوه بر انتشار آگهی، رای هیات هم منتشر می‌شود.


مراحل ثبت نام و اخذ سند برای املاک بدون سند:

    1. قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های ثبتی ” فاقد سند” شامل زمین ها و چهار دیواریها(بجز زمین هایی با کاربری کشاورزی و باغات ) نمی شود و تنها ساختمان های احداثی را در بر می گیرد.
    2. ساختمان ها و زمین هایی با کاربری کشاورزی و باغات می بایست دارای سابقه ثبتی باشند به این معنا که برای آن ها پلاک ثبتی معین شده باشد.
    3. تنها برای املاکی می توان تقاضای سند کرد که دسترسی به مالک یا وراث (حداقل یکی وراث او به علت فوت یا مفقود الاثر بودن) مقدور نباشد . نکته مهم این که چنانچه فوت یا غیبت در حین رسیدگی به تقاضا و با استعلام از ثبت احوال قابل تشخیص می باشد و در صورت اثبات خلاف آن تقاضا از سوی هیات رد می گردد.
    4. این قانون مهلت و مدت انقضا نداشته و قانونی برای نسخ آن نیز تصویب نشده پس قواعد آن هم چنان پابرجا بوده فلذا هر وقت ساختمانی ساخته شود که حائز شرایط اخذ سند باشد می توان برای آن تقاضای سند نمود.

مرحله اول -مدارک مورد نیاز در این مرحله

الف – در مورد املاک قولنامه ی

1. فتوکپی از سند مالکیت ملک یعنی همان سند اولیه
2. قولنامه و یا قولنامه هایی که متقاضی را به مالک اولیه آن وصل می کند.

ب – در مورد املاک دارای سند مشاعی

1. سند مشاعی شخص متقاضی
2. در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نبوده باشد ارائه وکالت نامه های مربوط به آن

مرحله دوم- تهیه نقشه ملک با مختصات و فایل مربوط به آن(یو.تی.ام)

الف)پس از اطمینان حاصل کردن از وجود شرایط و مدارک فوق الذکر متقاضی می بایست با مراجعه به یکی از مهندسین نقشه کش نظام مهندسی و یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا ثبت و از طریق بازدید ملک نسبت به تهیه نقشه با مختصات ( یو. تی . ام) اقدام نمایند.

ب)پس از تهیه این نقشه فایلی را که از سوی سازمان ثبت معرفی و ارائه شده با توجه به مندرجات و اطلاعات (یو.تی.ام)می بایست از طرف مهندسین نقشه کش تهیه و در اختیار درخواست کننده قرار بگیرد.

در صورتی که در مورد نحوه ی اخذ سند برای ملک بدون سند نظری دارید در زیر آن را عنوان کنید تا دیگران از آن استفاده کنند بلکه گره گشا باشد . با تشکر


   نظر و یا پیشنهاد شما در مورد نحوه ی اخذ سند برای ملک بدون سند

شماره همراه و ایمیل فقط جهت اطلاع رسانی از پاسخ می باشد و نمایش داده نخواهد شد.


  • حسین نصرالهی پنج شنبه، ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳

    ملک ما بدون سند است و از سال 57در این ملک سکونت داریم برادرم در همین محله شهید شد

  • حمید فاتحی دو شنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰

    با سلام و احترام برای ملک قولنامه ای که فاقد پلاک ثبتی است چگونه می توان سند گرفت ؟ ملک ما در آبعلی و اداره ثبت رودهن است استشهاد محلی و تایید شورا دارد و 3 دست قولنامه شده و مالک اولیه هم از بومیهای آبعلی می‌باشد که زمین را از ابتدای انقلاب احیا کرده به تازگی در ثبت رودهن پرونده تشکیل دادم ولی مسئول هیئت رسیدگی میگه که مشکل استعلام ملک از مالک اولیه است و مالک اولیه رو قبول ندارن میگن چگونه ملک را گرفته ؟ آیا راه حلی دارد؟