وکالت نامه رسمی

وکالت نامه قراردادیست که بموجب آن یکی از طرفین برای انجام عملی دیگری را وکیل [نایب] خود میکند.
وکالت نامه رسمی

لزوم وکالت نامه محضری

اشخاص بسیاری هستند که زمان لازم برای پیگیری مسائل / امورات اداری  خود را نداشته همچنین به مراحل اداری انجام کار آشنا نیستند بنابراین باید کارها را بصورت رسمی به فرد دیگری محول کنند که لازمه کار ،دادن وکالت نامه محضری به آن فرد است.

طبق ماده 656 قانون مدنی وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می کند. یعنی عقدی که با اراده 2 طرف بسته می شود و فقط برای راحت تر شدن امور و رفع نیازهای کوتاه مدت برقرار می شود. به کسی که به او وکالت می دهید وکیل و به خودتان موکل می گویند.

وکالت نامه باید به صورت  سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی و یا درخارج از کشور در کنسولگری های ایران تنظیم شده و همچنین در آن کلیه اختیاراتی که موکل به وکیل خود می دهد در آن قید شده باشد که در این صورت وکیل نمی تواند خارج از این اختیارات اقدامی انجام دهد و اگر خارج از حدود اختیاراتش انجام دهد وکالت نامه در محاکم و به تشخیص مرجع قضایی قابل ابطال می باشد.

حدود اختیارات و موارد مهم در وکالت نامه

وکیل فقط در انجام کارهایی که در وکالت نامه نوشته شده میتواند از طرف موکل اقدام کند.

در صورتیکه در وکالت نامه مدت تعیین شده باشد،بعد از پایان مدت وکالتنامه از درجه اعتبار ساقط است.

با فوت -  جنون طرفین یا عزل موکل ویا استعفای وکیل قرارداد وکالت از بین میرود.

وکالت قابل فسخ از ناحیه طرفین میباشد مگر اینکه وکالت وکیل بلاعزل باشد [یعنی نتواند وکیل را برکنار کند].

وکیل زمانی میتواند انجام کار وکالت را به دیگری بسپارد که در قرارداد تصریح شده باشد که حق توکیل به غیر دارد[یعنی وکیل میتواند وکیل دیگری برای انجام کار بگیرد]. 

اگر کسی بخواهد وکیل را عزل کند باید به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه کند وتشریفات لازمه را انجام دهد.

حق اخذ ثمن معامله ( بهای معامله)

لطفا تجوه فرمایید : یکی از مشکلات جامعه ما این است که افراد بعد از بستن وکالت بلاعزل با وکیل و دادن اختیاراتی به او دچار اختلاف می شوند و کارشان به مراجع قضایی می رسد ولی متاسفانه از آنجایی که عقد وکالت یکی از اسناد رسمی میباشد و تازمانی که جعل در آن نشده باشد رسمیت و اعتبار دارد هیچ دادگاه و مراجع قضایی حکم ابطال آن را نمی توانند صادر نمایند.
 پس قبل دادن وکالت به فردی ابتدا به کلیت کارتان فکر و تحقیق  کنید، آینده را در نظر بگیرید و وکالت دهید . 

چه مدارکی ببریم؟

برای نوشتن وکالت نامه محضری در دفتر اسناد رسمی بردن کارت ملی و شناسنامه وکیل و موکل ضروری است و کپی آنها هم باید همراهتان باشد. در ضمن اگر قرار است برای خرید و فروش خودرو یا ملکی وکالت داده شود باید سند و مدرکی که نشان دهنده مالکیت موکل است هم به دفترخانه ها ارائه شود. اساسا هر حقی که قرار است از سوی موکل به وکیلی داده شود، باید مدارکی مبنی بر داشتن آن حق توسط موکل ارائه شود.

در صورتی که در مورد "وکالت" نظر / پیشنهادی  دارید لطفا  آن را در زیر  عنوان کنید تا دیگران از آن استفاده کنند بلکه گره گشای کسی در آینده شود. با تشکر


   نظر یا پیشنهاد شما در مورد وکالت نامه رسمی

شماره همراه و ایمیل فقط جهت اطلاع رسانی از پاسخ می باشد و نمایش داده نخواهد شد.