اختلاف وراث در تقسیم ارث

تقسیم سهم الارث در صورت اختلاف بین وراث از طریق شورای حل اختلاف صورت میگیرد.
اختلاف وراث در تقسیم ارث

تعداد دعواهای ارث را می‌توان حداقل نیمی از آمار مرگ و میرها تخمین زد، زیرا با مرگ یک نفر است که گاهی بحث بر سر تقیسم دارایی‌هایش به میان می‌آید و درست از زمانی که طرفین برای تقسیم ماترک به تفاهم نرسند، پای دستگاه قضا برای حل و فصل دعوی نیز به میدان نبرد خانگی باز خواهد شد.

اعتراض به تقسیم ارث

اگر یک یا چند نفر از ورثه راضی به تقسیم ترکه نباشند،کسی که مایل است اموال تقسیم شود باید از دادگاه تقسیم ترکه را درخواست نماید.

دادگاه همه ورثه را دعوت و به موضوع رسیدگی می کند.اگر مال قابل تقسیم باشد(مثل پول نقد) دادگاه سهم هر یک از ورثه را تعیین می کند،ولی اگر مانند خانه یا اتومبیل باشد که نتوان سهم هر یک از ورثه را جداگانه به وی داد،دادگاه آن را به مزایده می گذارد و پس از فروش،سهم هر یک از ورثه را به آنها پرداخت می کند.

مراحل مطالبه سهم الارث

 با گرفتن گواهی انحصار وراثت (از شورای حل اختلاف اخرین اقامتگاه متوفی) و با مشخص شدن ماترک متوفی می توانید از طریق دادگاه در صورتی که وراث دیگر حاضر به فروش نباشند دادخواست تقسیم ماترک یا سهم الارث خود را بدهید.

طبقه ی اول وراث شامل پدر، مادر و فرزندان می­‌باشد و تا هنگامی­‌که یک نفر از وراث این طبقه وجود داشته باشد، سایر اقوام و خویشان از جمله خواهر، برادر و … ارث نمی‌برند.

نحوه ی تقسیم ارث

الف: طبق ماده ی 907 قانون مدنی اگر میت پدر و مادر نداشته باشد تمام ارث به فرزندان وی می­‌رسد. در صورت زنده بودن همسر میت، ابتدا سهم وی از اموال به میزان یک هشتم کنار گذاشته می­‌شود و سپس بقیه­‌ی ارثیه بین فرزندان تقسیم می­‌گردد، به پسر دو برابر دختر ارث می‌­رسد. 


ب: در صورت وجود پدر و مادر میت در کنار فرزندان، سهم هر یک از پدر و مادر یک ششم از اموال است. 


پ:تا زمانی که میت فرزندی داشته باشد، نوه‌های او از اموال وی ارث نمی‌­برند. ولی در صورت فوت فرزند، طبق ماده ی 911 قانون مدنی نوه‌ها جانشین فرزندان و جزء طبقه ی اول محسوب می‌شوند.


ت: بر اساس ماده‌ی 911 قانون مدنی تقسیم ارث میان نوادگان بر اساس نسل آن ها انجام می­‌شود. به این معنا که در صورتی که نوه، فرزند پسر باشد، سهم پسر را می‌­برد و در صورتی که نوه­‌ی دختری باشد، سهم دختر به وی می­‌رسد. زیرا در واقع سهم پدر و مادر وی از اموال میت به او می­­‌رسد. 

ث :طلای مربوط به متوفی مانند دیگر اموال وی، بین وراث   به نسبت سهمشان تقسیم می گردد.

در صورتی که در مورد اختلاف در تقسیم ارث نظری دارید در زیر آن را عنوان کنید تا دیگران از آن استفاده کنند بلکه گره گشا باشد . با تشکر


   نظر یا پیشنهاد شما در مورد اختلاف در تقسیم ارث

شماره همراه و ایمیل فقط جهت اطلاع رسانی از پاسخ می باشد و نمایش داده نخواهد شد.


  • عباس چهار شنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۳۳

    دایی بند تو تقسیم ارث که اراضی کشاورزی بوده سره خواهرشو کلاه گذاشته و حق واقعی رو بهشون نداده بعد از چند سال متوجه میشن که بردارشون 6برابر سهم بیشتر برداشتن اما هنوز چون املاک مشا بوده هنوز بطور صدرصد مشخص نشده چون سهمی که براشون تایم کردن سند بهشون دادن وخود دایی ها هم طبق سهم نشون سند دارن آیا میشه اعتراض کرد

  • وارث دو شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱

    سلام، هفت ساله که پدرم فوت کرده و اموال او دو قطعه زمین هست، یک قطعه رو برادر و دوتا خواهرم برای خود گرفتند قطعه دیگر از زمان فوت پدرم تا به حال در تصرف من است، اما بنا به مشکلات خاص بین وراث نه به صورت قانونی میتونم ملک رو بفروشم نه حتی مدرک قانونی براش تهیه کنم.. اگه میشه راهنمایی کنید چیکار کنم