هزینه های مربوط به مالک و مستاجر

امروزه با افزایش روابط بین مالک و مستاجر ،نیاز به آگاهی داشتن نسبت به تعهدات و وظایف دو طرف امری ضروری است.
هزینه های مربوط به مالک و مستاجر

به راستی هزینه ها / تعمیرات  یک ملک که اجاره داده شده است  طبق قانون بر عهده چه کسی است؟

ملکی که اجاره داده می‌شود، ممکن است در طول مدتی که در دست مستاجر است دچار عیب و ایرادهایی شود. مشکلاتی مانند خرابی آبگرمکن یا پکیج، خرابی موتورخانه، نشت و پوسیدگی لوله‌ها، نم دادن سقف یا دیوار، خرابی کنتورها و… ؛ در چنین مواردی اغلب مالک و مستاجر بدون هیچ مشکلی به وظایف خود عمل می‌کنند اما در برخی موارد بعلت عدم آگاهی از قانون مالک و مستاجر ،یکی از دو طرف مجبور به مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه برای احقاق حق خود می‌شود.

  قدیم‌ها به اجاره‌نشین می‌گفتند خوش‌نشین. البته در روزگار ما تنها نام خوش‌نشین برای اجاره‌نشین باقی مانده و آسایش و آرامش چندانی برایش باقی نمانده است. آمارهای رسمی‌ای که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود نشان می‌دهد که تقریبا یک چهارم جمعیت کشور ما در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند. تقریبا نیمی از آنها را هم اقشار کم‌ درآمد تشکیل می‌دهند. با توجه به افزایش اجاره نشینی، آشنایی با قوانین اجاره نشینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تعمیرات جزیی و کلی کدامند؟

مطابق قانون پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن مربوط به همان واحد ،بعهده مستأجر است. همچنین پرداخت هزینه تعمیر و سرویس آسانسور به‌صورت جزئی و هزینه شارژ ساختمان نیز با مستأجر خواهد بود.

جبران هر نوع خرابی‌ای که مسبب آن مستأجر باشد، (مثلا یک لامپ بسوزد یا یک شیشه بشکند)، رفع مشکل فاضلاب پس از چند‌ ماه اقامت مستأجر در محل و همینطور ،پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداری به‌عهده مستأجر است. در مقابل، هزینه تعمیرات عمده آسانسور یا دیگر نقاط خانه، هزینه رفع مشکل فاضلاب در بدو ورود مستأجر به محل و هزینه عوارض نوسازی شهرداری نیز بعهده صاحبخانه خواهد بود. همچنین تعمیرات ترکیدگی لوله یا مشکلاتی از این دست نیز را صاحبخانه باید بپردازد و مسئولیتی به‌عهده مستأجر نیست. 

«تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستأجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستأجره لازم می‌باشد». 

همچنین مطابق قانون موجر و مستاجر: «در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه‌های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می‌شود.هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه‌های جزیی یا فرعی از هزینه‌های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است.  به عنوان مثال هزینه‌های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه‌های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه قطعا بر عهده مالک قرار دارد.» .


تعمیرات اساسی و ضروری ساختمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعمیرات مربوط به اصل بنا (دیوار، در و پنجره، سقف، حیاط، پشت‌بام و…)
  • تعمیرات مربوط به تاسیسات (کولر، شوفاژ، آبگرمکن، موتورخانه، پکیج، تهویه و…)
  • تعمیر لوله‌کشی آب، گاز، فاضلاب
  • تعمیر نشتی سرویس‌ها
  • سیم‌کشی برق
  • تعمیر آسانسور
  • تعمیر در برقی پارکینگ
  • رنگ‌آمیزی ساختمان

تعمیرات جزئی خانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعویض واشر شیرهای آب
    تعویض چراغ‌های سوخته و خراب
  • تعمیر موردی قفل در
  • نصب توری در و پنجره
  • تعویض پوشال کولر آبی
  • تعمیر تهویه سرویس‌ها
  • تعمیر موردی کلید و پریز برق

تعمیرات با اجازه مالک

همچنین توجه داشته باشید که مستأجر در صورتی می‌تواند هزینه تعمیرات و تغییرات انجام شده در مورد اجاره را از موجر مطالبه کند که این تعمیرات با اجازه موجر انجام شده باشد. بنابراین قبل از هر اقدامی برای تعمیر، باید با صاحبخانه تماس بگیرید. صاحب خانه موظف است که در زمان مشخص به شما پاسخ دهد. با مالک درباره فوریت تعمیرات صحبت کنید و سعی کنید برای زودتر تعمیر شدن خرابی‌ها با او همکاری کنید. امّا اگر مالک در زمان مناسب پاسخگو نبود و به نظر شما این کار غیر منطقی است، می‌توانید برای تعمیرات با هزینه شخصی اقدام کنید اما زمان تماس با صاحبخانه و پاسخی که دریافت کرده‌اید و دلیل اینکه چرا زمان پاسخگویی طولانی شده را مستند کنید. همچنین تمام فاکتورهای مخارج را نگه‌داری کنید تا مدرک مستدلی برای ارایه داشته باشید.

در صورتی که در مورد چگونگی  هزینه های مربوط به مالک و مستاجر  نظری دارید در زیر آن را عنوان کنید تا دیگران از آن استفاده کنند بلکه گره گشا باشد .با تشکر


   نظر و یا پیشنهاد شما در مورد هزینه های مربوط به مالک و مستاجر

شماره همراه و ایمیل فقط جهت اطلاع رسانی از پاسخ می باشد و نمایش داده نخواهد شد.


  • فرزان شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۲

    سلام هزینه های نگهداری فضای سبز بعهده چه کسی است؟

  • کیوان صالحی چهار شنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

    سلام سؤال بنده این است که در مجتمع های بزرگ هزینه رنگ‌آمیزی مشاع و تعمیر و نگهداری دوربین های مدار بسته که هیات مدیره طلب می کند با موجر یا مستاجر است؟ با تشکر

  • خانم حسینی جمعه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۳۶

    ایا مبلغ هزینه پسمان به عهده مالک است یامستاجر؟

  • احمد جمعه، ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

    تخلیه چاه بعهده مالک است یا مستاجر؟

  • م دو شنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳

    سلام و احترام ریموت کنترل ورودی ساختمان در ابتدای تحویل سالم بوده و الان بعد از دوسال خراب شده هزینه تعویض بعهده مالک است یا مستاجر؟


    اذ اقامیر دو شنبه، ۲۵ دي ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰

    درخواست جواب.

  • وحید پنج شنبه، ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰

    عرض سلام و ادب هزینه باغچه ساختمان با مستاجر است یا مالک؟ سپاس


    اذر اقامیر دو شنبه، ۲۵ دي ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

    خواهان جواب هستم.

  • محمدی شنبه، ۲۸ دي ۱۳۹۸ - ۱۳:۲

    بنظر من شخصیت و انسانیت هر دو طرف هم خیلی مهمه اگر به این مسئله توجه بشه مشکلات کمتر پیش میاد


    مادر چهار شنبه، ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۳۱

    یک نفر با همین ادای انسانیت در آوردن 1ساله 10 میلیون پول منو نمیده آقا قرارداد فقط قرارداد